Dolina Kupców 2: Era Mistrzów Kupieckich
(Dale of Merchants 2: The Era of Trade Masters)

Projektant gry: Sami Laakso

Ujmująca następczyni popularnej gry karcianej. Dolina Kupców 2 to niezależna kontynuacja pierwszej części. Tym razem przebojowe zwierzaki rywalizują o tytuł Mistrza Kupieckiego. Sprzedawcy mają w zanadrzu wiele sztuczek, które usprawnią budowę okazałego straganu – wszystko po to, aby zyskać intratną posadę!

Co słychać w Dolinie?

Podobnie jak w poprzedniej części – w poręcznym pudełku znajdziemy 110 kart (talie główne i karty rupieci), planszę rynku oraz kostkę. Dolina Kupców 2 przeniesie nas na bazar pełen osobliwości. Podstawowe zasady gry pozostają niezmienione, w instrukcji pojawiają się natomiast dodatkowe reguły rozgrywki drużynowej (dla czterech graczy). Sześć zupełnie nowych talii zwierząt można dowolnie łączyć (mieszać) z kartami zwierzaków pochodzącymi z części pierwszej – pozwoli to urozmaicić następne partie i odświeży całość. Ten tytuł doskonale sprawdzi się jako samodzielna gra. Zawiera wszelkie komponenty niezbędne do przeprowadzenia kompletnej rozgrywki – to nie dodatek, lecz kontynuacja!

Kto odnajdzie się w handlu?

Dolina Kupców 2 to karcianka, która wykorzystuje przede wszystkim mechanikę budowania własnej talii. Sporo kombinowania, odrobina strategii i przepiękne ilustracje – tego na pewno nam nie zabraknie. Nieskomplikowane zasady łatwo opanować, a ich wytłumaczenie zajmuje dosłownie kilka minut. Gra cieszy oko i dostarcza mnóstwa rozrywki. Zda egzamin zarówno w gronie osób początkujących, jak i wprawnych graczy. Jedna partia trwa średnio od 20 do 40 minut, a wziąć w niej udział mogą dwie, trzy lub cztery osoby (w wieku powyżej 10 lat).

Nowi kupcy i stare zasady

W drugiej części gry poznamy kolejną szóstkę przedsiębiorczych postaci: Groźne Krokodyle, Pomocne Fenki, Brawurowe Tchórze, Obrotne Dziobaki, Sumienne Leniwce i Czujne Sowy. Zwierzątka mają odmienne charaktery, każde z nich posiada jedną cechę dominującą – ten fakt warunkuje specyficzne działanie poszczególnych kart. Przed rozpoczęciem gry wybieramy talie, których chcemy użyć (według zasady: liczba graczy + 1). Własne talie startowe (karty na ręku + stos dobierania) tworzymy wykorzystując określone karty zwierzaków i rupieci. Potrzebujemy jeszcze planszy rynku – wypełniamy ją towarami (tę rolę także pełnią karty zwierząt). Gracze wykonują po jednym ruchu (naprzemiennie), a dostępne akcje to: zakup karty z rynku (należy zapłacić za nią kartami z ręki – uwzględniając zaznaczone wartości) / realizacja triku (skorzystanie z indywidualnych właściwości karty) / postawienie stosu na własnym straganie / ulokowanie dowolnej liczny kart z ręki na stosie odrzutów. Po przeprowadzeniu akcji dobieramy karty do pięciu na ręce oraz zasilamy rynek nowymi towarami. Zwycięża osoba, która jako pierwsza wybuduje ósmy stos z kart na prywatnym straganie – dokładnie tak, jak miało to miejsce w pierwszej części gry.

Czym urzeka część druga?

Podobnie jak w przypadku poprzedniczki, mechanika Doliny Kupców 2 opiera się na zarządzaniu kartami oraz konstruowaniu talii. Podejmowanie trafnych decyzji w odpowiednim czasie to niezmiennie jedno z głównych wyzwań w tej grze. Umiejętności nowych bohaterów są bardzo zróżnicowane, a karty wprowadzają nieco więcej interakcji, niż zestawy z części pierwszej. Działania niektórych kart są opóźnione, co spodoba się osobom lubiącym planować kilka ruchów do przodu.

Wyraziste charaktery postaci stanowią znakomitą oprawę dla dobrze funkcjonującego projektu. Dolina Kupców 2 to tytuł wart polecenia graczom, którzy liczą na dobrą zabawę, ale chcą też trochę pogłówkować. Posiadacze gry Dolina Kupców: Gildia Wybitnych Handlarzy mogą swobodnie łączyć talie z obu części.